12 March 2012

anak by nor diana bt zainol


Assalamuailaikum...
sekarang saya pulak nak kongsikan cerita tentang seorang insan yang bergelar ANAK...
oke, firstly saya nak story apa itu ANAK??
anak itu adalah seorang bayi yang kecil dan apa yang dia tahu hanyalah menangis!!! dan ibu bapa mendidik mereka sehingga mereka menjadi manusia yang berguna..
ketika kecil, dan belum mumaiyiz lagi mereka ada akal, tapi mereka tak tahu macam mana mereka nak gunakan akal mereka, so mereka memerlukan orang dewasa untuk mendidik mereka supaya mereka boleh gunakan akal yang telah difitrahkan oleh Allah S.W.T. dengan sebaik mungkin. 
kat sini jugak, saya nak berfokuskan kepada ibu bapa.. urmmm kenapa ibu bapa???
kenapa tak kakak, abang, saudara-mara, jiran or what else,........
sebab ibu bapa yang melahirkan mereka dan yang akan membesarkan mereka. dalam dunia ini tak de ibu bapa yang tak nak tengok anak mereka tidak berjaya. semua ibu bapa nak anak mereka berjaya kan ????? so kalau cakap tapi tak praktikkan tak guna jugak . 
urmmmm rasenye papatah ni semua orang dah pon tahu.. tapi saya saja nak cakap lagi "anak itu diibaratkan seperti kain putih:" haaa semua orang faham kan maksud tu.. tapi saya nak terangkan kat sini maksudnya Allah S.W.T. menganugerahkan anak itu putih dan tiada warna, cuma ada akal. jadi hanya ibu bapa yang boleh mencorakkan kain tersebut. 
so masa nak mencorakkan kain tu kena la masa anak tu kecil lagi bak kata pepatah lagi "melentur buluh biarlah dari rebungnya." tapi kalau anak tu masa bayi lagi AFDAL .!
bagi saya ilmu yang penting dalam dunia ni adalah ilmu Allah S.W.T. .. kenapa saya cakap macam ni sebab bila pasangan ibu bapa meniktikberatkan ilmu Allah S.W.T secara tidak langsung akidah anak-anak akan lebih terjamin dan terbimbing... 
apabila akidah seorang anak itu terbimbing so dunia dan akhirat akan selamat.. SIMPLE je kann..
tak perlu lah nak belajar tinggi tinggi kalau ilmu Allah S.W.T. tu tak ada dalam diri dan setiap apa perbuatan yang kita buat tak kan diberkati olehNya..
walau macam mana pun, kita kena ingat dari mana kita datang ? kenapa kita disini ? dan kemana kita selepas ini ? . and lastly, even saya tak dapat kasih sayang dan  didikan dari seorang ibu dari kecil lagi tapi saya tahu dia sayangkan saya dan saya bersyukur coz ada abah, kakak, abang yang support saya dan bagi tunjuk ajar sehingga hari ini...  
FAMILY : father + mother i love you !!

Terima kasih daun keladi,ada masa datang lagi

1 comment:

  1. salam alaikum.....
    saudari...

    sya tumpang gembira dgn prkongsian saudari,mga Allah sntiasa mmberi kkuatan kpd saudari utk mneruskan prjuang dlm khidupan,dan brjaya dunia akhirat.....satu lg,yg saudari ckapkan td adalah suatu hadith rasul s.a.w(anak ibarat kain putih,ibu bapalah yg mncoraknya,sama ada mnjadi majusi,nasrani....)

    ReplyDelete